Sprøjtehuset

Klik her eller på billedet og læs om sprøjtevognens renovering i 2018

STUDIETUR TIL DEN FYNSKE LANDSBY
Tirsdag d. 17. april 2018

Foreningen søgte Bydelspuljen 2018 om 125.000 kr. til renovering og vedligehold af Sprøjtehus og Sprøjtevogn.
I marts 2018 blev formand Margrethe Justesen af en journalist fra Fyns Stifttidende orienteret om, at pengene var i hus. Det var svært at få armene ned igen. Journalisten ville gerne lave et indslag i Fyns Stifttidende, hvilket udkom d. 21.marts 2018.

Artikel fra Fyens Stiftstidende 21.3.18

Midlerne blev udløst og overført til foreningen i uge 17, 2018, men forinden var Sprøjtehusgruppen allerede startet så småt på arbejdet, idet det planlagte besøg i Den Fynske Landsby blev afviklet d. 17. april 2018. Vi var 10 medlemmer af Sprøjtehusgruppen på studieturen. Tømreren Nikolaj Krause viste os deres kopi af sprøjtehuset i Turup samt sprøjtevognen fra Gestelev. Vi kom hjem med ny viden og inspiration til det videre arbejde.

Sprøjtevognen blev hentet af karetmager Ivan Bak fra Østbirk 30/05/2018.

Her skal vognen renoveres, hvorefter den sendes til maler Dennis Larsen i Vissenbjerg, hvor malerarbejder udføres på gammeldags maner med linoliefernis.

Sprøjtehusgruppen var 12/6-2018 på besøg på Brandmuseet på Egeskov gods. Her fik vi set gamle Falck brandbiler og bl. a. Brandspand af læder og strålerør, som de så ud i Sprøjtevognens tid. Vi blev lovet et strålerør.

INDVIELSE AF VORES SPRØJTEHUS
Fredag d. 22. september 2017 kl. 16.30

D. 10. maj 2017 fik Stenløse Kultur- og Dilettantforening af kommunen overdraget ejerskabet af Sprøjtehuset i Stenløse.
Vi byder i den anledning på en varm grillpølse samt 1 øl/vand ved vores smukke Sprøjtehus, Stenløse Bygade 14z.
Ved denne festlige lejlighed vil Sprøjtehusets døre være åbne og den gamle brandsprøjte fra Stenløse Sogn 1865 kan besigtiges.
Vi glæder os til at se rigtig mange af jer den dag, både medlemmer og alle  andre interesserede.

Festlige hilsner
Stenløse Kultur- og Dilettantforening

Skt. Klemens Lokalarkiv, Årsskrift 2004, s. 24 – om Sprøjtehuset.

Skt. Klemens Lokalarkiv, Årsskrift 2005, s. 18 – om Sprøjtehuset.

Optagelse fra dagens forløb

Niels Haastrup